Pre tých, ktorých zaujíma, koľko toho treba spraviť, kým si môžete zavesiť hotový ručne maľovaný obraz na stenu, som pripravila tento článok. Prenesieme sa celým procesom výroby,tak ako postupujem ja, krok po kroku.

Ako to celé začína?

Všetko začína v hlave 🙂 Vzniká predstava o veľkosti obrazu, čo kde namaľujem, aké farby použijem…A potom začína zháňanie materiálu. Požadované plátna a farby, riedidlá, prípadne iné materiály na špeciálne efekty. A keď to už všetko je, s adrenalínom v krvi sa púšťam do práce. Je na tom úžasné to, že nikdy sa nedá presne odhadnúť, čo z toho nakoniec vznikne.

Používam plátna natiahnuté na blind ráme (v súčastnosti sa s takýmito plátnami našťastie stretnete v akomkoľvek dobrom obchode s kreatívnymi potrebami) Plátna kupujem už natiahnuté, pretože výrobcovia to spravia určite lepšie a kvalitnejšie ako ja 🙂

Obrazy na blind rámoch sa dajú okamžite zavesiť, nemusíte ich dávať rámovať. Navyše svojou hrúbkou asi 1cm odstupujú od steny, čo vytvára krásny efekt. Pre priaznivcov klasických rámov dávam na vedomie, že aj takéto obrazy je možné zarámovať priamo aj s vnútorným blind rámom. Takýto rám je hrubší a masívnejší. Pôsobí impozantne najmä na väčších obrazoch. Ja svoje obrazy na plátne nerámujem. Snažím sa ponúknuť cenovo dostupné obrazy pre všetkých a rám by samotný obraz dosť výrazne predražil.

platno

Okrem plátna maľujem aj na sololitovú dosku. Tú treba pre maľovaním natrieť základnou bielou akrylovou farbou a nechať preschnúť. Obrazy na doske je nutné zarámovať.

nacrtMáme už predstavu a potrebný materiál, tak môžeme prejsť na ďalší krok a to je náčrt. Ceruzkou ľahko načrtnete svoj motív a to je prvopočiatok zhmotnenia vlastnej vízie. Náčrt je veľmi užitočná vec. Pomôže Vám dostať celú kompozíciu do podoby, ako si želáte. S náčrt sa dá ešte stále veľmi jednoducho opraviť. Netreba to však s čiarami veľmi preháňať, pretože môžete mať neskôr problém pri prekrývaní ceruzky farbami.

 

Po náčrte nanášam prvú vrstvu farby. Vymaľujem biele časti slabým odtieňom farby. A nechám preschnúť alebo miešam s ďalšou vrstvou, záleží od motívu. Pri väčšine obrazov je dobré keď mám farebný podklad, lepšie sa potom nanášajú ďalšie vrstvy. Takto postupne pokračujem až do detailov.

Veľký rozdiel je ešte v tom, aké farby používate. Akrylové farby majú výhodu, že rýchlo schnú, ak teda chcete vrstviť, netreba tak dlho čakať. Olejové farby schnú niekedy aj viac dní (podľa použitého druho riedidla), takže sa s nimi dá ešte aj na plátne veľa pracovať. Ak ale chcete robiť viacero rôznofarebných vrstiev, musíte čakať na preschnutie, pretože sa Vám budú stále zmiešavať, až z toho môže vzniknúť pekný miglajs 🙂

Keď sú hotové všetky detaily, necháme dielo vyschnúť. Najlepšie aj niekoľko dní.

vrstvenie

Potom sa obraz nalakuje. Používam lesklý lak, ktorý nanesiem po celom povrchu a bokoch plátna. Osvedčil sa mi aj lak v spreji, vďaka jednoduchšiemu nanášaniu. Lak ešte viac oživí farby a dodá obrazu ochranu voči vyblednutiu farieb, ale taktiež i napr. prachu. Obraz je odolnejší môžete zo jemne utrieť aj vlhkou handričkou.

Ak však nemáte obraz maľovaný olejovými farbami dobre uschnutý a chcete štetcom naniesť lak, je to prúser, pretože lak vám zriedi farbu a môžete si celé veľdielo rozmazať.

K obrazom dodávam aj príslušenstvo na zavesenie, obrazy na plátne majú ešte jednu veľkú výhodu, sú ľahké, takže stačí do steny nabiť malý klinček, netreba hmoždiny ani nič podobné a obraz spoľahlivo visí.

balenieČo je pre mňa asi najmenej príjemná práca je balenie. Obraz balím do niekoľkých vrstiev fólií, kartónov, rôznych výstuží a pod. To všetko, aby sa mu pri preprave nič nestalo a mohol robiť radosť svojim majiteľom.

Týmto sa proces výroby obrazu končí.

Do zmaľovania priatelia 🙂